استفاده از مواد نانو در قالیشویی برای شستن فرش
نوشته شده توسط : عابد

فرش و موکت از جمله پرطرفدارترین وسایل منزل هستند که نقش زیادی در دکوراسیون منزل به خصوص خانه های ایرانی دارند. اولین چیزی که هنگام ورود به خانه در ایران به ذهن می رسد فرش است و زمانی که فرش به اندازه کافی تمیز و مرتب نباشد، کل دکوراسیون خانه تحت تاثیر قرار می گیرد.

اگرچه در سال های گذشته تصور غلطی در مورد کیفیت کار قالیشویی ها وجود داشت، اما امروزه اکثر مردم فرش های خود را به قالیشویی ها واگذار می کنند. شوینده های مختلفی برای شستشوی فرش، موکت، روفرشی، مبل و لباس وجود دارد که هر کدام دارای قابلیت ها و کاربردهای متعددی هستند. شستشوی فرش با مواد نانو باعث تمیزی کامل فرش ها و زدودن هرگونه کثیفی از آن ها می شود.

مواد نانو مورد استفاده در شستشوی فرش چیست؟

همانطور که گفته شد از گذشته تاکنون از مواد مختلفی برای شستشوی فرش استفاده می شده است که هر کدام دارای ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی هستند. صابون‌ها، شامپوها، اسپری‌ها، لکه‌برها، ژل‌ها و ... از جمله رایج‌ترین موادی هستند که برای شستن و تمیز کردن فرش استفاده می‌شوند.

نانومواد در واقع موادی هستند که از واحدهای کوچکی بین 1 تا 100 نانومتر در حداقل یک بعد تشکیل شده اند. از این مواد امروزه در صنایع مختلفی مانند قالیشویی و مبل شویی استفاده می شود.

نحوه شستشوی فرش با مواد نانو

همانطور که گفته شد مواد نانو واحدهای کوچکی بین 1 تا 100 نانومتر هستند و تنها کارخانه های مجهز و پیشرفته فرش مانند قالیشویی عابدینی بهترین قالیشویی تهران از این مواد برای شستشوی فرش و قالیچه استفاده می کنند و نمی توان انتظار داشت که قالیشویی های سنتی چنین روشی برای شستشوی فرش ارائه کنند.

استفاده از نانومواد و نانو شوینده ها برای فرش می تواند تا حد امکان از کثیف شدن و لکه گیری مجدد فرش جلوگیری کند. به طور کلی استفاده از شوینده های نانو و شستشوی فرش با مواد نانو رشد قارچ ها و میکروب ها را تا ۹۹ درصد کاهش می دهد.

به طور کلی نانومواد می توانند انواع لکه های قدیمی را که با مواد شوینده معمولی پاک نمی شوند، از بین ببرند. البته نانومواد گرانتر از شوینده های معمولی هستند و ممکن است بر هزینه نهایی شستشوی فرش تاثیر بگذارند.

بنابراین معمولاً از این مواد برای شستشوی فرش های گران قیمت و دستبافت استفاده می شود. در واقع روش شستشوی فرش با مواد نانو به این صورت است که پس از شستشوی کامل فرش از این مواد استفاده می شود. این مواد فرش ها را کاملا تمیز و براق می کنند و هیچ بوی بدی ندارند.

مزایای نانومواد برای شستشوی فرش

همانطور که گفته شد شوینده های نانو مانند هر نوع شوینده دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارند. از مهمترین مزایای این مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این مواد اجازه رشد قارچ ها را نمی دهند.

فرش ها بوی بدی نخواهند داشت.

نانومواد به نرم شدن فرش کمک می کند.

تمام لکه ها و کثیفی های قدیمی روی فرش پاک می شود.

این مواد باعث خاصیت ضد باکتریایی در فرش می شوند.

میزان کثیفی مجدد فرش را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

این مواد باعث افزایش دوام الیاف فرش و افزایش طول عمر آن می شود.

با ایجاد لایه ای ضد بو و ضد حساسیت سطح فرش را ضد عفونی می کنند.

معایب نانومواد برای شستشوی فرش

نانو شوینده ها علاوه بر تمام مزیت هایی که برای شستشوی فرش دارند، می توان گفت معایبی هم دارند که البته در مقایسه با تعداد مزیت ها قابل چشم پوشی است.

این مواد قیمت بالایی دارند و معمولاً هزینه شستشوی فرش در قالیشویی با مواد نانو بیشتر از شوینده های معمولی است.





:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: